Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok? Vi måste börja göra det.
Låt mig börja med att säga att jag inte gillar affärsplaner i bemärkelsen sådana som är flera sidor långa och omfattar mängder av kalkyler. De flesta framgångsrika företag startade med en idé, inte en affärsplan.
Men de flesta framgångsrika företag har en tydlig strategi, en idé om vilken produkt eller tjänst de vill leverera till sina kunder. De har en tanke om vem eller vilka dessa kunder är och funderar dagligen över hur de ska nå dem.
Och de där affärsplanerna finns det många som brukar vilja se, inte minst banken. Om du ska starta ett bokförlag eller en bokhandel så kan jag garantera att en affärsplan blir en av de första sakerna du kommer i kontakt med, oavsett om det är banken eller Nyföretagarcentrum. Du kommer att få frågor om hur din kalkyl ser ut och hur du har tänkt.
Är det rimligt att en författare ska göra en affärsplan – och i så fall när?
Det finns många författare som bedrövat konstaterat att alla andra i bokbranschen förutom de själva faktiskt får lön varje månad: förläggare, redaktörer, PR-folk, bokhandlare, agenter, tryckare, distributörer, folk på streamingtjänster och en rad andra yrken som krävs för att en bok ska nå läsarens ögon eller öron.
(…)
För att kunna läsa resten av denna artikel från Analysbrevet måste du ha vara inloggad och ha en Insider-prenumeration (prova 10 dagar för 19 kr).
LOGGA IN
eller
PRENUMERERA