Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och gamla titlar – och hur vi måste hantera dem som förlag och författare.
Vi kanske ska börja med begreppen frontlist och backlist ifall du inte är helt säker på vad de innebär.
Frontlist är nya titlar, dem som “frontas” i hyllorna hos återförsäljare och i förlagets kommunikation. Hur länge en titel tillhör frontlisten styrs främst av hur bra den säljer.
Backlist är äldre titlar, egentligen alla titlar som inte tillhör frontlist men som förlaget fortfarande har tillgängliga för försäljning. En författares backlist kan vara uppdelad på flera förlag.
En del menar att frontlist och backlist inte gäller för digitala böcker. Andra anser att det är skillnad och att frontlist är det som förlaget fokuserar sitt försäljningsarbete på.
Så låt oss titta lite på trenderna som pågår.
Nyhetsfönstret öppet allt kortare tid
Om en bok tidigare hade sex månader på sig i butik då den fortfarande kunde vara en nyhet är nyhetsfönstret kortare idag. En boks nyhetsvärde håller två-tre månader. Enligt vissa experter är den till och med på väg ner mot fyra veckor. Inte för att bokhandeln returnerar böcker så snabbt utan snarare att de försvinner från skyltfönster och kampanjbord.
FÖR ATT LÄSA RESTEN AV ARTIKELN
KRÄVS EN INSIDER-PRENUMERATION
Bli prenumerant och få Analysbrevet direkt i din mejlbox och tillgång till hela arkivet.