Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokförsäljning
Analysbrevet (fd Säljtugg) går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på bokförsäljning och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Ett abonnemang på Analysbrevet eller det vi kallar för Boktugg Insider kostar endast från 999 kr inkl moms/år. Dessutom ingår flera förmåner och verktyg som hjälper dig att sälja fler böcker. Du får även tillgång till Insider-priser vid annonsering på Boktugg.
Prova Analysbrevet idag från 83 kr/mån* >>
* vid helårsprenumeration, en användare.
De senaste utgåvorna av Analysbrevet
Snart har vi flyttat klart
Sista steget av flytten från denna subdomän är påbörjad. Framöver kommer du att kunna läsa Analysbrevet och allt annat material direkt på boktugg.se istället för här.
Nobelpris-effekten – så mycket ökar försäljningen på förlaget
Ett Nobelpris är en vinstlott för förlag som ger ut kvalitetslitteratur. Om Svenska Akademien läser upp namnet på en av dina författare kan det innebära miljoner i ökad försäljning. Men hur stor är Nobelpris-effekten?
Kraven på komfort kommer även till bokbranschen
Bekvämlighet har drivit utvecklingen av vår värld. Människan älskar komfort. Vilka effekter kan detta ge bokbranschen? Det naturliga steget går från pappersbok till digital bok till hybridbok.
Frontlist vs backlist i framtidens bokbransch
Frontlist blir allt viktigare när fönstret för nyheter krymper. Men samtidigt ökar intäkterna från backlist i takt med digitaliseringen. Idag tittar vi på nyheter och gamla titlar – och hur vi måste hantera dem som förlag och författare.
Dilemmat: egen distribution eller distributör?
Adlibriskrisen sommaren 2021 satte fingret på en av de centrala utmaningarna i bokbranschen: effektiv distribution av fysiska böcker. I detta analysbrev studerar vi dilemmat ur flera perspektiv och reder ut en del missförstånd.
Alla författare är lokala
All business is local. Alltså är alla författare lokala. Men lokal behöver inte vara enbart en geografisk plats, det kan också vara en helt annan typ av community som till och med är global. Följ med på en tankeresa.
Backlist – bokbranschens nygamla guldgruva
Backlist. Ett låneord som betyder äldre titlar. Det som står för uppåt 70 procent av intäkterna i bokbranschen. Både förlag och författare har nu insett värdet, och framtidens avtal kommer därför att präglas av villkor för backlist – både avtalslängd
Vilka mellanled i bokbranschen finns kvar i framtiden?
I bokbranschen är två led nödvändiga: författare och läsare/lyssnare. Allt annat är mellanled. Hur många av dessa överlever teknikskiftet – eller kan rentav första ledet elimineras?